0

Herní crowdsourcing aneb hry sponzorované fanoušky

Autor: Tomáš Odstrčil

Zlé korporace

Většina mainstreamových videoherních titulů, které dnes existují, vzniká v myslích etablovaných vývojářských studií s určitou historií v oblasti videoherního průmyslu. Tato studia jsou navíc placena velkými korporátními sponzory, které do kapsy rozhodně hluboko nemají. Příkladem za všechny může být titul Assassins Creed Unity z roku 2014. Za vznikem této hry stojí vývojáři z Ubisoft Montreal, Ubisoft Toronto, Ubisoft Quebec, Ubisoft Annecy, Shanghai, Kiev, Montpellier, a další, spadající pod konglomerát firmy Ubisoft, která zahrnuje tato a další místní vývojářská studia. Přes miliony dolarů, které na vývoj další hry ze série Assassins Creed padly, byly recenze a celkové přijetí hráčů spíše negativní.

Na obrázku 1 je vidět hodnocení ze serveru Metacritic[1], kde se hodnocení recenzentů, založené na 40 recenzích pohybuje na 70% a uživatelské, které je z 2117 hodnocení dokonce pod úrovní 50 procent. Přesto ale společnost Ubisoft nezkrachovala a o rok později vytvořila další díl ze série, konkrétně Assassin’s Creed Syndicate, kde bylo hodnocení, pravda, o něco vyšší[2], ale stále nijak „světoborné“. Tohle chování velkých společností stojících za herními tituly, ale řadu hráčů a nezávislých vývojářů neuspokojuje natolik, že se uchylují ke crowdsourcingu.

Co je to crowdsourcing?

Slovník cizích slov serveru Abz definuje crowdsourcing takto:

„…centrálně organizovaná činnost, která vede k dosažení přesně definovaných cílů, a to s využitím většího množství zainteresovaných osob z řad zákazníků nebo sympatizantů, pocházejících z cílových skupin podle pole působnosti organizátora.[3]

S tím se dá do velké míry souhlasit, ale přesto bych tuto větu rád trochu „učesal“. Crowdsourcing neboli crowdfunding nemusí mít zcela přesně definované cíle, jak vyznívá z definice. Stačí dát zájemcům určitou představu o tom, jak s jejich penězi naložím, co budu vytvářet a čeho se tak zúčastňují.

Druhá zásadní věc, která, dle mého názoru, v definici velmi chybí, je jakýsi pocit sounáležitosti. Pocit přispěvatelů, že se svými prostředky podílí na vzniku něčeho, tvořeného dle jejich představ. Zde přichází na řadu právě fanoušci, kteří dali vzniknout různým projektům nejen z herního průmyslu[4].

Podle mě by tedy definice měla znít přibližně takto:

Crowdsourcing neboli crowdfunding je do jisté míry organizovaná činnost, která vede k dosažení určitých cílů s využitím většího množství zainteresovaných osob z řad zákazníků, sympatizantů nebo fanoušků, kteří se finančně nebo jinak podílejí na tvorbě různých projektů ze všech možných odvětví.“

Připravit ke Kickstartu!

Fanouškovským financováním rozličných projektů se zabývají různé firmy a webové stránky. Tou světově nejproslulejší je ale rozhodně Kickstarter.com. Na této stránce můžete na vznik přispět komiksům, literatuře, designu, žurnalistickým projektům, filmům, hrám a tvorbě z mnoha dalších odvětví[5]. Dle informací, které poskytuje sama stránka, se skrze ni přispělo na rozličné projekty 12 967 697 lidí[6] penězi v hodnotě 3 067 697 584$[7].
Všichni, kdo si zadávají na jakoukoliv formu startovače svůj projekt, musí mimo jiné také uvést, co je jejich vysněná suma, která jim umožní kýžený projekt vytvořit. Pokud se podíváme na nejúspěšnější videohry, které hráči pomohli zaplatit, tak lze vysledovat, že vybraná částka často mnohonásobně překročí tu, kterou zadavatel původně uvedl. Například adventura Broken Age, která přináší revoluční gameplay, kde hráč ovládá dvě postavy zároveň, si původně stanovila pouhých 400 000$, ale hráče nadchla natolik, že jí přispěli 3 336 371$[8], což původní částku překonalo více než 8x. Historicky nejúspěšnější crowdfundovaná hra je však Star Citizen[9], která byla na Kickstaretru od roku 2012 a má vyjít v průběhu letošního roku. Hra v kombinaci Kickstarteru a vlastní crowdfundingové webové stránky vybrala přes 150 000 000$[10].

Star Cirizen

Jednou ze současných her, založených na velké fanouškovské podpoře je Thimbleweed park[11], adventura, která si půjčuje motivy z různých popkulturních a kultovních zdrojů. Jsou v ní zakomponovány odkazy na X-Files, Twin Peaks, It, True Detective, ale i prvky starších adventur z dílny LucasArts. Hra celkově funguje jako jakási pocta a zároveň parodie těmto kultovním dílům, a to bylo hlavním důvodem, proč přilákala takové množství sponzorů během jediného měsíce, co její kampaň na Kickstarteru běžela. Za pouhý měsíc do ní hráči totiž investovali přes 626 250$, čímž dvojnásobně předčili požadovanou částku.

Timbleweed Park

Je také zajímavé sledovat, co vývojáři s penězi, co utrží nad původně stanovený limit, dělají. Někteří peníze využijí na zdokonalení jednotlivých prvků hry, odstranění případných chyb a podobně. Ron Gilbert[12] se naproti tomu rozhodl, že získané peníze použije na přidání lokalizací různých zemí[13] a portování hry na iOs a Android zařízení.

České „nakopávače“

Crowdfundingové stránky a společnosti fungují i v českém prostředí. Nejznámější je na českém internetu portál Startovač.cz[14], pomocí kterého mohou zájemci investovat do obdobných kategorií, jako je tomu u Kickstarteru. Ten má však záběr o dost větší a také se jedná o mezinárodní projekt, kdežto Startovač se věnuje pouze českému trhu. Co se týče videoher, současně není na Startovači ani jedna a celkově je v kategorii Hry & Apps jediná aplikace, která je opatřena neprofesionálním nesestříhaným videem, a která prozatím nebyla podpořena jedinou korunou.

Království za Vávru

České hry však už určitou úspěšnost na poli crowdsourcingu mají, ač ne na domovských serverech. Nejlepším příkladem je hra Kingdom Come: Deliverance[15], kterou vyvíjí studio, vedené Danielem Vávrou, mužem, který má na svědomí celosvětově nejznámější českou hru Mafia: The City of Lost Haven. Kingdom Come má vyjít letos a má se jednat o realistickou historickou RPG[16] z pohledu první osoby s otevřeným světem, odehrávající se v Českém prostředí za vlády Václava IV.

Kingdom Come: Deliverance

Studiu Warhorse studios, které za Kingdom Come stojí, se nakonec podařilo vybrat v přepočtu přes 1 100 000 £. Vývojáři ve své kampani předem stanovili, co udělají pokud vyberou určité sumy peněz[17]:

  • dosažení 400 000 liber: do hry bude nahrána středověká hudba od místních českých mistrů
  • dosažení 500 000 liber: soundtrack k filmovým scénám bude nahrán živým symfonickým orchestrem
  • dosažení 600 000 liber: možnost hrát za ženskou postavu
  • dosažení 700 000 liber: provedení performance capture[18]
  • dosažení 800 000 liber: vytvoření herní bojové akademie
  • dosažení 900 000 liber: do hry bude přidán turnajový mód
  • dosažení 1 000 000 liber: do hry bude přidán psí společník hlavního hrdiny
  • dosažení 1 200 000 liber: najmutí lepších dabérů

Zajímavé také je, že díky vybrání v přepočtu 36 milionů korun se Kingdom Come: Deliverance stala 12. nejúspěšnější hrou na Kickstarteru.

Kingdom Come se bude od ostatních her tohoto žánru[19] odlišovat hned v několika různých aspektech. Vávra prohlašuje, že chce hru udělat tak realistickou, jak jen to půjde. Bude tedy postrádat veškeré fantasy prvky, jako jsou mýtická zvířata či magie, zařadí nově vytvořený systém NPC[20] který bude fungovat ad hoc, právní a ekonomický systém, ovládající chování veškerých postav ve hře, historické bitvy, inovativní soubojový systém využívající prvky šermu, lukostřelby, používání těžkých zbraní, či útoků ze sedla koně, obléhání hradů a mnoho dalších prvků[21].

Datum vydání zatím není pevně stanoveno, aby měli vývojáři dost času na doladění chyb, které ještě ve hře jsou. To je pochopitelné vzhledem k obrovské šíři hry. „Máme 60 hodin nahraných dialogů a 3,5 hodin cut-scén[22] s více než 50 herci,[23]“ říká Daniel Vávra.

Startovací zklamání

A to je přesně to „kouzlo“ crowdfundingu. Jde o společné dílo tvůrců a uživatelů. Ti první se snaží vyhovět těm druhým a ti druzí dodávají své finanční prostředky pro podporu něčeho, čemu věří, a co mají rádi. To však často může sklouznout až k fan service[24]. O minimálně částečný fan service jde i u výše zmíněného Thimbleweed park, kde je spousta odkazů na kultovní díla, ale vzhledem k tomu, že je na tomto parodickém základu vystavěna celá hra, tak to možná ani není na škodu.

Pokud je dílo od začátku společnou tvorbou vývojářů a hráčů, dostává se jí většinou větší pozornosti (stačí se podívat na částku, kterou vybrali tvůrci Star Citizen) a často i lepšího hodnocení po samotném vydání hry[25]. O to horší pak může být zklamání, v případě, že hra nedostojí svým slibům a vznikne něco, co nikdo nechtěl.

Občas se také stane, že tvůrci vydělají požadovanou sumu, ale hru nakonec stejně nedodají. To je například případ hry Clang, jejíž tvůrci vybrali přes 520 0000$. Hra měla přinést revoluční techniky souboje s mečem[26], což se podle slov tvůrců samotných podařilo, ale konečný koncept nebyl „very fun to play[27]“, takže byl projekt předčasně ukončen.

Celkově je crowdfunding proces, ve kterém musí obě strany mít velkou dávku důvěry k té druhé. To, že tahle důvěra opravdu funguje lze snad nejlépe předvést opět u hry Kingdom Come: Deliverance. Daniel Vávra je vývojář, který nikdy nestál u vzniku špatné hry a vždycky dost silně prosazoval své názory. Například se dost silně postavil za vývojáře z Bohemia Interactive, kteří byli zadrženi v Řecku, když sbírali materiál pro svou nadcházející hru Arma III[28]. Je to známý perfekcionista, který nevypustí hru, se kterou není naprosto pokojen a hráči to o něm moc dobře ví. Proto se nebojí sponzorovat jeho hru, o které předem ví, že kvalitní bude.

Crowdfunding je skutečně velmi úzce provázán s podporou fanoušků, bez které by žádné dílo na „startovacích serverech“ nikdy nemohlo vzniknout.

Zdroje

http://www.metacritic.com/game/playstation-4/assassins-creed-unity

http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/crowdsourcing

https://www.kickstarter.com/

https://www.kickstarter.com/impact?ref=footer

https://www.digitaltrends.com/gaming/best-kickstarter-funded-video-games/

https://static.gamespot.com/uploads/original/536/5360430/3141756-screenshot0034.jpg

https://storage.googleapis.com/images.thimbleweedpark.com/www/screens/ThimbleweedPark-Agents-Body.png

https://www.startovac.cz/

http://assets.rpgsite.net/images/images/000/049/289/original/KCD_Sep292016_04.jpg

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kingdom_Come:_Deliverance#Prvky_hry

https://www.kingdomcomerpg.com/cs/game-features/gameplay

http://bonusweb.idnes.cz/kindom-come-dabing-03k-/Magazin.aspx?c=A170406_221351_bw-magazin_srp

http://kotaku.com/12-successful-kickstarters-that-never-delivered-1687019268

https://games.tiscali.cz/tema/pripad-reflex-aneb-lzi-o-zadrzeni-vyvojaru-arma-3-v-recku-60821


[1] http://www.metacritic.com/game/playstation-4/assassins-creed-unity

[2] Critics: 76% (86 reviews), Users: 68% (1396 reviews)

[3] http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/crowdsourcing

[4] Například seriál Con Man, který vznikl jako fanouškovský projekt herců seriálu Firefly – Alana Tudyka a Nathana Filliona.

[5] https://www.kickstarter.com/

[6] Data dostupná k 29. květnu 2017.

[7] https://www.kickstarter.com/impact?ref=footer

[8] https://www.digitaltrends.com/gaming/best-kickstarter-funded-video-games/

[9] https://static.gamespot.com/uploads/original/536/5360430/3141756-screenshot0034.jpg

[10] Data z 19. května 2017.

[11] https://storage.googleapis.com/images.thimbleweedpark.com/www/screens/ThimbleweedPark-Agents-Body.png

[12] Vývojář, který má na svědomí právě Thimbleweed Park.

[13] Německý, Španělský, Francouzský a Italský dabing.

[14] https://www.startovac.cz/

[15] http://assets.rpgsite.net/images/images/000/049/289/original/KCD_Sep292016_04.jpg

[16] Role-playing-game (hra na hrdiny)

[17] https://cs.wikipedia.org/wiki/Kingdom_Come:_Deliverance#Prvky_hry

[18] Užití techniky, která zpracovává skutečné lidské pohyby a převádí je do grafické formy videoher

[19] RPG

[20] (Non playable characters) – postavy, které hráč neovládá

[21] https://www.kingdomcomerpg.com/cs/game-features/gameplay

[22] Nehratelné prvky ve hře, které se podobají filmovým úryvkům.

[23]http://bonusweb.idnes.cz/kindom-come-dabing-03k-/Magazin.aspx?c=A170406_221351_bw-magazin_srp

[24] Pasáže, které zásadním způsobem neposunují děj, ale slouží jen pro potěchu hráčů/diváků/čtenářů/

[25] Thimbleweed park má na serveru Metacritic 84%, Broken Age 81%.

[26] http://kotaku.com/12-successful-kickstarters-that-never-delivered-1687019268

[27] Tamtéž.

[28] https://games.tiscali.cz/tema/pripad-reflex-aneb-lzi-o-zadrzeni-vyvojaru-arma-3-v-recku-60821

MedKult

MedKult

Stránka MedKult navazuje jmenovitě i obsahem na vrstevnaté štěpení kultury v různých prizmatech jejího zkoumání. Volně se proto zařazuje k termínům jako highcult, masscult, midcult, popcult a dalším, které slouží k pojmenování právě těchto kulturních vrstev. MedKult je platformou interdisciplinárního zkoumání napříč zejména dvěma obory, těmi jsou kulturální studia a mediální studia.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *