Populární hudba v komunistické a postkomunistické Evropě
Téma populární hudby v době komunismu či v éře přechodu k demokratické společnosti se v posledních letech těší poměrně velkému zájmu akademiků. Charakteristické jsou přitom dvě skutečnosti: mezinárodně významný výzkum na daném poli většinou vychází z aktivit badatelů „odjinud“, často z angloamerické oblasti; vstupuje-li do diskuze „domácí“ věda, například ta česká, pak jde většinou o obory soudobé dějiny, sociologie, literární věda atp., nikoliv o muzikologii, dříve na daném poli tak úspěšnou.
Cílem konference je zvrátit nepříznivý stav, respektive sjednotit či mobilizovat komunitu badatelů postkomunistické Evropy na poli ,,Popular Music Studies“, a to pod záštitou oboru muzikologie. Akce, doprovázená výstavou Jazzové sekce 1971-1988 včetně besedy s představiteli dané instituce, přivítá okolo padesáti řečníků mnoha evropských i mimoevropských zemí. S příspěvky zaměřenými na rozmanitou problematiku jazzu, rocku, popu, lidové hudby atp. včetně všech hudebních, estetických, politických, ideologických, sociálních, organizačních a jiných souvislostí vystoupí vedle domácích badatelů hosté z Polska, Mad’arska, Slovenska, Bulharska, Rumunska, Ukrajiny, Estonska, Albánie, Makedonie, Srbska, Chorvatska, ale i Rakouska, Německa, lrska, Velké Británie nebo Spojených států.
Hlavní referát přednese americký historik Timothy W. Ryback, autor jedné z prvních knih na dané téma vůbec. Právě okolnosti výzkumu, jež vlivné publikaci Rock Around the Bloc: A History of Rock Music in Eastern Europe and the Soviet Union, 1954-1988 (Oxford University Press, 1990) předcházely, budou převážným obsahem Rybackova referátu; přirozeně zde nebudou chybět ani reflexe československé hudební kultury konce osmdesátých let včetně zkušeností z osobních setkání a rozhovorů s osobnostmi, jakými byli Michael Kocáb nebo Václav Havel.
Konference, jež svým rozsahem i tematickým zaměřením nemá v kontextu domácí hudební vědy posledních dvaceti let obdoby je otevřena jak návštěvníkům z řad akademického světa, tak i laické veřejnosti.
Pořádá
Katedra muzikologie FF
Místo
Umělecké centrum UP, Univerzitní 3, Kaple Božího Těla a posluchárna Roberta Smetany