Crowdsourcing

Autor: Tomáš Odstrčil

Slovník cizích slov serveru Abz definuje crowdsourcing takto:

„…centrálně organizovaná činnost, která vede k dosažení přesně definovaných cílů, a to s využitím většího množství zainteresovaných osob z řad zákazníků nebo sympatizantů, pocházejících z cílových skupin podle pole působnosti organizátora.[3]

S tím se dá do velké míry souhlasit, ale přesto bych tuto větu rád trochu „učesal“. Crowdsourcing neboli crowdfunding nemusí mít zcela přesně definované cíle, jak vyznívá z definice. Stačí dát zájemcům určitou představu o tom, jak s jejich penězi naložím, co budu vytvářet a čeho se tak zúčastňují.

Druhá zásadní věc, která, dle mého názoru, v definici velmi chybí, je jakýsi pocit sounáležitosti. Pocit přispěvatelů, že se svými prostředky podílí na vzniku něčeho, tvořeného dle jejich představ. Zde přichází na řadu právě fanoušci, kteří dali vzniknout různým projektům nejen z herního průmyslu[4].

Podle mě by tedy definice měla znít přibližně takto:

Crowdsourcing neboli crowdfunding je do jisté míry organizovaná činnost, která vede k dosažení určitých cílů s využitím většího množství zainteresovaných osob z řad zákazníků, sympatizantů nebo fanoušků, kteří se finančně nebo jinak podílejí na tvorbě různých projektů ze všech možných odvětví.“

« Back to Glossary Index
MedKult

MedKult

Stránka MedKult navazuje jmenovitě i obsahem na vrstevnaté štěpení kultury v různých prizmatech jejího zkoumání. Volně se proto zařazuje k termínům jako highcult, masscult, midcult, popcult a dalším, které slouží k pojmenování právě těchto kulturních vrstev. MedKult je platformou interdisciplinárního zkoumání napříč zejména dvěma obory, těmi jsou kulturální studia a mediální studia.